X
تبلیغات
رایتل

ریو

ریو

وظایف و خواص روغن موتور - روغن های مناسب ریو


سلام..این پرسش پیش می آید که چه نوع روانکاری برای مصرف کننده از نظر اقتصادی و عملکرد بهینه می باشد

در این خصوص مصرف کننده باید بین هزینه پرداخت شده و کارایی مورد انتظار روغن موتور موازنه ایجاد نماید آنها که با دانش روانکاری آشنا هستند می دانند که استفاده از روغن موتورهای ارزان قیمت و روغن موتورهای تقلبی تنها از نظر اقتصادی به صرف نیست بلکه در دراز مدت باعث تحمیل هزینه های گزاف بر خودرو مورد نظر خواهد شد

اما این موضوع بدین معنی نیست که بهترین روغن موتور برای همه ی خودروها گران ترین آنها ست .

لذا مصرف کنندگان جهت عملکرد بهینه در این زمینه باید روغن موتور متناسب با کارایی و عملکرد خودرو خود را انتخاب کنند .

مصرف کننده با صرفه هزینه و پول زیاد می تواند یک روانکار خوب و با استاندارد بالا بخرد اما هرگز نمی تواند نواقص ناشی از عملکرد بد خودرو و یا رعایت نکردن ریزه کاری های روانکاری را با این روش جبران کند.

در اکثر موارد هزینه ی تعمیر قطعات مستهلک که ناشی از استفاده روغن موتور نا مناسب است بسیار بیشتر از هزینه ای است که می توانستیم با آن روغن موتور گران تر ولی بهتر و مناسب برای خودرو مان تهیه کنیم.

حال برای جلو گیری از فرسایش ، و از کار افتادگی ، خراب شدن خودرو ، و همچنین دسترسی به بیشترین بازده مکانیکی خودرو، رعایت قوانین زیست محیطی را نیز باید مد نظر گرفت که این نمونه خود بیانگر اهمیت دانش فنی روانکار در انتخاب بهترین به جای ارزان ترین است.

گرد آوری مطالب: کورش سلیمانی

ترجمه و تنظیم : مهران اسدی

کلیه حقوق سایت برای مرجع روانکاری خودروهای سبک و سنگین محفوظ است


ادامه مطلب را ببینید

-----------

طبق تحقیق من از سایت معتبر http://www.worldsbestoil.ca

برای ریو : این روغن ها مناسب هستن ...


روغن موتور :


Performance Plus XL 10W-40 Synthetic Motor Oil (XLOQT
روغن گیرباکس :


Manual Transmission, M5TX (5-SPD)  »  GL-4

Synthetic Manual Transmission and Transaxle Gear Lube (75W-90) API GL-4 (MTGQT)

روغن فرمان هیدرولیک :


Power Steering Fluid  »  PS

Power Steering Fluid (PSFCN)


روغن ترمز :

Brake Fluid  »  HB

AMSOIL Brake Fluid DOT-3 (BF3SN)


وایر شمع و شمع مناسب هم :

NGK Plugs & Wiresets

GPSERIES PLUG BKR6EGP NGK7092  
IXIRIDIUM PLUG BKR6EIX-11 NGK3764  
PREMIUMIRIDIUM PLUG IFR6E11 ^    
PREMIUMPLATINUM PLUG PFR6G-11 *    
STANDARD PLUG BKR6ES-11 # NGK5553  
VPOWER PLUG BKR6E-11 NGK2756  
WIRESET WIRESET RC-KRX006 NGK56001  


یک نکته جالب در مورد روغن گیربکس یا همون واسکازین

http://www.ehow.com/facts_7863066_80w90-gl5-gear-oil.html

[quote]The numbers "80W-90" refer to the viscosity grades of the oil. Since it has two numbers, this oil has two viscosity grades. The 'W' means winter. The number "80" -- in this case -- signifies that the oil is designed to work well in lower temperatures. The second number defines how thin the oil must be at 100 degrees Celsius. The lower the number, the thinner the oil must be.


[/quote]

دو عدد 80 دبلیو 90 به غلظت ربط داره . و چون دو تا عدد است پس دو تا درجه غلظت داره
دبلیو همون وینتر یا زمستان خودمونه

80 یعنی برای کار در دماهای پایین ساخته شده ..عدد بعدی یعنی 90 معنی اش اینه که روغن در صد درجه سانتیگراد چقدر باید نازک باشه
هرچه عددد کمتر ، روغن هم باید نازک تر باشه


[quote]The label "GL-5" defines how much sulpher-based friction modifier is present in the oil. This chemical helps the oil operate under extreme pressure. The chemical causes erosion within the gears, and GL-5 causes more erosion than GL-4. Check your manual to find which kind is preferred for your particular engine.


[/quote]

برچسب gl میزان افزودنی های فرسایشی بر پایه سولفور در روغن رو نشون میده ..این ماده شیمیایی در بهبود کارکرد روغن در شرایط فشار بالا کمک می کنه .. این ماده شیمیایی باعث خوردگی در چرخ دنده ها میشه ...یعنی gl5 از gl4 بیشتر خورندگی داره

اینم لینک :
http://www.worldsbestoil.ca/amsoil/product-cross-reference.php?year=2003&make=KIA&model=RIO&engine=1.6L&vin=T&metric=true

اینم فایل ذخیره شده :
http://sokkan.persiangig.com/document/rio-oil-spec.rar
http://www.w.mul.ir/4sh|ar|ed.com/rar/v-W2eT9B/rio-oil-spec-2003-atomiair.html


تصویرتصویر
امروز واسکازین هایی که از سجاد عزیز گرفته بودم به دستم رسید
فوق العاده..یعنی هر چی بگم کم گفتم
موقع تعویض رفتم زیر و نگاه کردم ..روغن می تونم به جرئت بگم اون خاصیت روغنیش ازبین رفته بود ..فقط چرب بود و خدا رو شگر چیزی هم توش نبود ...رنگش هم کمی از اینی که ریختم تیره تر بود ...

آقا حواستون باشه این 2.5 لیتر می خواد ...من به یارو با اینکه گفتم باز اومدم خونه دیدم سه لیترو خالی کرده توش ...
از مکانیکم پرسیدم ..میگه برای نیم لیتر طوری نمیشه

ولی بیشتر بریزین ، تو فشار ممکنه نشتی بده از سر ..... اسمش یادم رفته ..

برچسب‌ها: واسکازین، ریو، ادینول، 75w90
تاریخ ارسال: دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:34 ق.ظ | نویسنده: شبدر | چاپ مطلب 2 نظر